Rabu, 22 April 2009

Ayam Masak Lemak Cili Padi

Turn sapa nak masak malam ni ek? Hehehe.. takpe kita biarkan kak long tunjuk skill masak lak. Tapi kak long memang expert masak pun, kalau tak, takkan lah abang long sayang kat dia kan? Menu malam ni kak long masak Ayam Masak Lemak Cili Padi, Sayur Green Pak Choy Goreng dengan Udang dan Ikan Timah Goreng Kunyit. Masak lemak lagi? Santan lagi? Hehehe.. nampak gayanya minggu depan perlu diet kot, kalau tak join je The Biggest Looser (ala rancangan kat channel 702 Astro, reality show tentang mereka nak kurus). Korang nak tau, mummy membebel sebab saya kan tiap kali masak ke, ada orang masak ke, confirm ambil gambar masakan mereka. Hehehe.. mummy kata dah tak ada keje ke? Bukan apa, ni kan seperti diari catatan harian saya kan? Cuma yang membezakannya ialah saya akan menulis tentang segala perkara yang saya makan hari-hari. Disamping itu saya akan berusaha untuk berkongsi setiap resipi masakan tersebut. Highlight resipi malam ni yang nak saya share kan kepada semua ialah Ayam Masak Lemak Cili Padi (ni versi kak long, dia tak suka letak bawang).



AYAM MASAK LEMAK CILI PADI
Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam saiz sedang
3 biji ubi kentang ~ kopek & potong empat
1 kotak santan segera (200 ml)
2 cawan air (tambahan utk kuah ~ kalau tak cukup tambah lagi tp jgn byk nanti kuah cair)
20 biji cili padi (boleh lebihkan atau kurangkan ikut kepedasan yg anda suka) ~ ditumbuk halus
1 inci kunyit hidup ~ ditumbuk halus
2 batang serai ~ diketuk
1 keping asam gelugur
garam & perasa
serbuk kunyit ~ jika mau warna kuning yg lebih mengancam

Cara Memasak
Senang jer masaknya... ceburkan semua dlm periuk dan tenggek atas api sederhana.

Tunggu hingga ayam & kentang empuk.. sambil dikacau2 selalu takut santan membuak nanti tak cantik pulak kuah tu.
Rasakan garam & asamnya.. dah siap..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan